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Christianisme

Articles de cette rubrique


Saint-Pierre à Fécamp (Histoire)

mardi 1er décembre 2009
À Fécamp, à la fin du XIXe siècle, les armateurs à la pêche terre-neuvième se constituent en une classe sociale distincte. Elle s’organise en créant notamment des syndicats professionnels, des sociétés de charité, ainsi que la fête de la (...) > suite


Growth or Decline in the Church of England during the Decade of Evangelism : Did the Churchmanship of the Bishop Matter ? (Protestantisme)

mardi 20 janvier 2009 par Leslie J. Francis ; Carol Roberts
The Decade of Evangelism occupied the attention of the Church of England throughout the 1990s. The present study employs the statistics routinely published by the Church of England in order to assess two matters : the extent to which these statistics suggest that the 43 individual dioceses (...) > suite


Competition and Participation in Religious Markets : Evidence from Victorian Scotland (Protestantisme)

Abstract In 1885, the largest churches in Scotland were engaged in a dispute about state funding. We use data generated in the course of that dispute to test two related hypotheses. First, as market size (proxied by population) increases, the competitiveness (or complexity) of the religious (...) > suite


Orthodoxy and Islam in the Balkans : Conflict or Cooperation ? (Orthodoxie)

samedi 6 décembre 2008 par Paul Mojzes
Relationships between Orthodoxy and Islam have been largely determined by the experience of the centuries-long subjugation of the Balkans to the Ottoman Turkish Empire, which made it difficult to weaken ethno-religious identification. > suite


The Partnership between Islam and Orthodox Christianity in Central Asia (Orthodoxie)

samedi 6 décembre 2008 par Sbastien Peyrouse
This article examines the motives behind the partnership between Islam and Orthodox Christianity in postsoviet Central Asia. In fact, since the 1990s there has been a notable development in strategies of alliance between Orthodox and Muslim hierarchies, strategies that aim at reducing religious (...) > suite


Religious Intolerance among Orthodox Christians and Muslims in Russia (Orthodoxie)

samedi 6 décembre 2008 par Vyacheslav Karpov ; Elena Lisovskaya
Religious intolerance (the unwillingness to grant religious liberties to other faiths) among Russia’s Orthodox Christians and Muslims is widespread, as our 2005 national survey data (2972 interviews) show. The intolerance is strongest among the Orthodox in the largely non-Muslim areas of Russia (...) > suite


Coexistence or Confrontation ?

The Politics of Interaction between Orthodoxy and Islam in Putin’s Russia : Culture, Institutions and Leadership (Orthodoxie)

samedi 6 décembre 2008 par James W. Warhola
The interaction between Orthodoxy and Islam during the years of the Putin presidency was complex, dynamic and fraught with potential for conflict. Indeed a number of political, demographic and economic factors created conditions that were particularly hospitable for the eruption of (...) > suite


Le Chemin néocatechumenal présent aujourd’hui dans le monde entier (Le christianisme au 21e siècle)

lundi 1er décembre 2008 par Dorothée Nicolas
Le Chemin néocatechumenal créé il y a 40 ans dans le sillage du Concile Vatican II se développe au sein de l’Église, et est présent aujourd’hui dans le monde entier. Cette année marque un tournant décisif dans l’histoire du Chemin : au terme de 40 ans de tribulations et plus de 10 ans d’examen approfondi (...) > suite


François d’Assise (Franciscains)

Héritage et héritiers huit siècles après
jeudi 13 novembre 2008 par Thaddée Matura
Il y a huit siècles, en 1209, François et ses compagnons reçurent l’approbation du Pape Innocent III de « vivre selon l’Évangile du Christ ». Ce fut la naissance officielle de ce qu’on peut appeler le mouvement franciscain qui ne cessa, avec des hauts et des bas, d’être présent tout au long de la vie de (...) > suite


Les Vies de saint François d’Assise

Vie du bienheureux François (Vita Prima), Légende de chœur, Légende ombrienne, Mémorial dans le désir de l’âme (Vita secunda – Traité des miracles) (Franciscains)

Introduites par Jacques Dalarun, traduites par Dominique Poirel et Jacques Dalarun, révisées par Jacques Dalarun, Jean-François Godet-Calogeras, Jean-Baptiste Lebigue et Dominique Poirel
jeudi 13 novembre 2008 par Thomas de Celano
La nouvelle collection Sources franciscaines est destinée à accueillir en 2009/2010 une nouvelle édition des œuvres complètes de saint François d’Assise : à quarante ans de la première édition du recueil Saint François d’Assise. Documents, écrits et premières biographies par Théophile Desbonnets et Damien (...) > suite


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